אלטרנטור לרכב הוא חלק מרכזי במערכת החשמל של הרכב. תפקידו העיקרי הוא להמיר אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית, ובכך להטעין את המצבר ולספק זרם חשמלי לרכיבי הרכב השונים, כגון אורות, פנסים, מזגן, מערכת השמע ועוד.
האלטרנטור מורכב ממספר רכיבים עיקריים:
- רוטור: חלק מסתובב המופעל על ידי רצועה המחוברת למנוע.
- סטטור: סליל מוליכים הממוקם סביב הרוטור.
- גשר דיודות: מעגל אלקטרוני הממיר זרם חילופין (AC) לזרם ישר (DC).
- ווסת מתח: רכיב אלקטרוני המאזן את המתח המופק מהאלטרנטור.
כאשר המנוע מונע, הרוטור מסתובב וגורם לסיבוב הסטטור. הסיבוב של הסטטור יוצר שדה מגנטי מתחלף, אשר גורם לזרם חשמלי לזרום במוליכים של הסטטור. גשר הדיודות ממיר את הזרם החילופין לזרם ישר, אשר מועבר למצבר. ווסת המתח מבטיח שהמתח המופק מהאלטרנטור יהיה בטווח הנכון, בין 13.5 ל-14.2 וולט.
אם האלטרנטור אינו תקין, המצבר לא יוטען כראוי, והרכב עלול לא להניע או לסבול מתקלות חשמליות.
כמה תסמינים אפשריים של תקלה באלטרנטור:
- נורת אזהרה של מצבר בלוח המחוונים נדלקת.
- הרכב מתקשה להניע.
- אורות הרכב חלשים או מהבהבים.
- מערכת השמע או המזגן לא פועלים כראוי.
אם אתם חושדים שיש תקלה באלטרנטור, מומלץ להגיע עם הרכב למוסך לבדיקה.
איך בודקים אלטרנטור?
ישנן שתי דרכים עיקריות לבדוק אלטרנטור:
בדיקה בסיסית
בדיקה בסיסית של אלטרנטור ניתן לבצע בעזרת מד מתח פשוט.
- כבה את כל המכשירים החשמליים ברכב, כולל אורות, מזגן ומערכת השמע.
- חבר את כבל אחד של מד המתח לקוטב החיובי של המצבר.
- חבר את כבל אחר של מד המתח לקוטב השלילי של המצבר.
- הפעל את המנוע והמתן עד שיגיע לסל"ד של 2,000 סיבובים לדקה.
- קרא את הנתון על מד המתח.
המתח המופק מהאלטרנטור אמור להיות בין 13.5 ל-14.5 וולט. אם הנתון נמוך מ-13.5 וולט, ייתכן שיש תקלה באלטרנטור.
בדיקה מקיפה
בדיקה מקיפה של אלטרנטור ניתן לבצע בעזרת בודק אלטרנטור מקצועי. בודק זה מאפשר לבדוק את תפוקת הזרם של האלטרנטור, את היעילות שלו ואת תקינות הרכיבים הפנימיים שלו.
אם אתם חושדים שיש תקלה באלטרנטור, מומלץ להביא את הרכב למוסך לבדיקה מקיפה.
שיפוץ אלטרנטור
שיפוץ אלטרנטור כולל בדרך כלל את הפעולות הבאות:
- פירוק האלטרנטור: האלטרנטור מפורק לחלקיו כדי לבדוק את תקינותם.
- בדיקה של הרכיבים: כל הרכיבים באלטרנטור נבדקים לתקינותם.
- החלפת חלקים: חלקים שנמצאים בלויים או פגומים מוחלפים בחדשים.
- הרכבת האלטרנטור: האלטרנטור מורכב מחדש ומוערך.
אם אתם חושדים שיש תקלה באלטרנטור, מומלץ להגיע עם הרכב למוסך לבדיקה. חשמלאי רכב מקצועי יוכל לבדוק את האלטרנטור ולהמליץ לכם האם יש צורך בשיפוץ או בהחלפה.
הנה כמה טיפים לשמירה על אלטרנטור:
- הימנע משימוש יתר במכשירים חשמליים ברכב: שימוש יתר במכשירים חשמליים ברכב עלול לגרום ללחץ רב על האלטרנטור.
- בדוק את רצועת הטעינה באופן קבוע: רצועת טעינה רופפת או קרועה עלולה לגרום לפגיעה באלטרנטור.
- הימנע מתקלות חשמליות: תקלות חשמליות ברכב עלולות לגרום נזק לאלטרנטור.
על ידי ביצוע הטיפים הללו, תוכלו להאריך את חיי האלטרנטור שלכם ולמנוע תקלות לא צפויות.