מה כולל תפקידו של קצין בטיחות בציי רכב

מה כולל תפקידו של קצין בטיחות בציי רכב

בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה בתאונות דרכים, בעיקר כאשר מדובר ברכבי עבודה וציי רכב מסחריים. הסיבות לכך מגוונות החל בעומס עבודה על הנהגים, דרך ליקויים טכניים בכלי הרכב ועד כשלים בניהול השוטף של התחבורה בארגון. לאור זאת, הרגולציה בתחום התעבורה הולכת ומחמירה, ועסקים נדרשים להוכיח לא רק עמידה בדרישות החוק, אלא גם אחריות מקצועית ותפיסה ערכית ואנושית, הן כלפי עובדיהם והן כלפי משתמשי הדרך. כאן נכנס לתמונה קצין הבטיחות בתעבורה דמות מפתח שאחראית לשמור על בטיחות בתעבורה בארגון, למנוע תקלות ולצמצם טעויות אנוש.

קצין בטיחות בתעבורה – יותר ממפקח

תפקידו של קצין בטיחות בתעבורה רחב, מקיף וקריטי להתנהלות התקינה של צי הרכב בארגון. בין תחומי אחריותו המרכזיים:

פיקוח על כשירות הנהגים קצין הבטיחות עוקב אחר הכשירות של הנהגים, תקפות רישיונותיהם, הכשרות מקצועיות ועדכונים נדרשים, ומוודא שהנהגים כשירים ומחזיקים בכל הכלים הנדרשים לביצוע עבודתם בבטיחות ובזהירות הנדרשת מהם.

בדיקות תחזוקה שוטפות אחת הפעולות החשובות ביותר היא לוודא שכלי הרכב עוברים טיפולים תקופתיים, בדיקות בטיחות וטיפולים מונעים לפי תקני היצרן והחוק. תחזוקה נכונה מצילה חיים.

תחקור תאונות במקרה של תאונה או כמעט-תאונה, קצין הבטיחות מבצע תחקיר מעמיק, מאתר ליקויים ומציע המלצות לשיפור כדי למנוע הישנות מקרים דומים.

ייעוץ להנהלה קצין הבטיחות משתף פעולה עם הנהלת החברה, מייעץ לה בנושאי בטיחות, עוזר בגיבוש נהלים ומתווה מדיניות בטיחותית חכמה ויישומית.

הקפדה על עמידה בדרישות החוק מדובר בתפקיד שמחייב בקיאות בכל החוקים והתקנות בתחום התחבורה, כולל רישומים, דיווחים והתאמה מתמדת לדרישות הרשויות.

בעלי עסקים רבים פונים לקבלת שירות קצין בטיחות בתעבורה במיקור חוץ, בכדי לעמוד בדרישות החוק ולשמור על פעילות תקינה ובטוחה. 

 

מתי חייבים למנות קצין בטיחות?

החוק בישראל קובע מצבים בהם מינוי קצין בטיחות בתעבורה הוא חובה. כך לדוגמה, כל עסק המפעיל צי של מעל 20 כלי רכב מנועיים, או מפעיל כלי רכב כבדים מעל 10 טון, מחויב במינוי קצין בטיחות מוסמך. דרישה זו חלה גם על ארגונים המבצעים הסעות עובדים, תלמידים או נוסעים וזאת מתוך הכרה בסיכון הגבוה ובצורך בפיקוח מקצועי הדוק.

ראוי לציין כי המנהל האחראי בארגון נושא באחריות לקיום ההוראות לרבות מינויים תקינים, הפעלת נוהלי בטיחות ודיווח שוטף לגורמי האכיפה.

 

שירות פנימי או חיצוני מה עדיף?

מול החובה החוקית, עומדת הבחירה כיצד להפעיל את תפקיד קצין הבטיחות: באמצעות עובד פנים-ארגוני או על ידי שירות חיצוני. רבים מהעסקים בוחרים באפשרות של שירותים חיצוניים, וזאת ממספר סיבות טובות:

  • ידע וניסיון מצטבר שירות חיצוני מביא עמו ניסיון נרחב במגוון ענפים ולקוחות, דבר שמאפשר להחיל סטנדרטים גבוהים של בטיחות.
  • זמינות וניהול מרחוק קצין בטיחות חיצוני לרוב מפעיל מערכות בקרה מרחוק, עם זמינות מיידית למענה ולפיקוח.
  • חיסכון בעלויות במקום להעסיק עובד במשרה מלאה, שירות חיצוני מתומחר לפי פעילות בפועל ומוזיל משמעותית את העלויות הקבועות.
  • התאמה לרגולציה נותני שירותים שירותים חיצוניים בתחום זה לרוב יספקו מקצועיות ברמה גבוהה במיוחד, היכרות עם דרישות החוק, ושיתוף פעולה עם משרד התחבורה וגורמים רגולטורים.

מינוי קצין בטיחות בצי הרכב הוא לא רק חובה, אלא גם החלטה ניהולית ואנושית חשובה. מדובר באדם שממונה על בטיחותם של הנהגים, של העובדים ושל שאר משתמשי הדרך. כאשר ישנו פיקוח מקצועי ומסודר, העסק מפחית את הסיכון לתאונות, שומר על רציפות תפעולית ומצמצם משמעותית את החשיפה לקנסות, תביעות והפסדים כלכליים.

ככל שהתחבורה הופכת מתקדמת יותר כך גוברת גם האחריות של המנהלים לפעול באופן חכם וזהיר. שירות קצין בטיחות מקצועי מאפשר לעסק לתפקד בצורה בטוחה, אחראית ורווחית יותר.

שתפו אחרים

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן